Laatste nieuws
2 minuten leestijd
Federatienieuws

Reactie op schadeclaims kan beter

Plaats een reactie

Jaarlijks lopen patiënten schade op door medische fouten. De afhandeling van schadeclaims kan lang duren. Een nieuwe gedragscode, waaraan ook de KNMG heeft meegewerkt, moet eraan bijdragen dat deze claims makkelijker en sneller worden afgehandeld. Ook moeten zorgverleners tijdig en in openheid reageren.

Op 16 juni heeft de Letselschade Raad aan demissionair minister van Justitie Hirsch Ballin de ‘Gedragscode Openheid medische incidenten en betere afwikkeling Medische Aansprakelijkheid’ (GOMA) aangeboden. Aansprakelijkheidsverzekeraars, verenigingen van advocaten, patiëntenorganisaties en branche- en koepelorganisaties uit de zorg, waaronder de KNMG, werkten mee aan de totstandkoming van deze code.

Te lang
Achtergrond van de GOMA vormen de negatieve ervaringen met de afhandeling van medische schadeclaims. Patiënten ervaren nogal eens dat te weinig openheid bestaat rond incidenten en fouten. Ook duurt de afhandeling van de claims als gevolg van vermeende medische fouten in hun ogen vaak onnodig lang. Alle betrokken partijen hebben er belang bij dat de openheid toeneemt en de afhandeling van schadeclaims wordt vergemakkelijkt. De aanbevelingen die zijn opgenomen in de GOMA moeten daaraan bijdragen.

Adequate reactie zorgaanbieder
De GOMA omvat in totaal 19 aanbevelingen, die zijn verdeeld over twee categorieën. De eerste negen aanbevelingen zijn te vinden in deel A, ‘Een adequate reactie op incidenten’. Deze aanbevelingen richten zich op zorgaanbieders (waaronder artsen) en op situaties met (mogelijke) nadelige gevolgen voor de patiënt.

Lang niet alle incidenten leiden tot aansprakelijkstelling, maar de opstellers van code benadrukken dat op elk incident met (mogelijke) gevolgen voor de patiënt een adequate reactie gewenst is. Zo moet de zorgaanbieder tijdig en open reageren, moet worden gekeken hoe negatieve gevolgen van een incident (zo nodig door een herstelbehandeling) kunnen worden weggenomen en is een goede dossiervoering van belang.

Vlotte claimafwikkeling
De tien aanbevelingen in deel B van de GOMA, ‘Een adequate afhandeling van verzoeken om schadevergoeding’, betreffen de fase nadat een patiënt een schadeclaim heeft ingediend. Ook voor deze fase is de zorgaanbieder medeverantwoordelijk, maar de aanbevelingen richten zich vooral op de belangenbehartigers van de patiënt en op de aansprakelijkheidsverzekeraar. Deze aanbevelingen betreffen vooral een vlotte afhandeling van schadeclaims en de in dat kader noodzakelijke voorwaarden (waaronder een goede en tijdige informatieuitwisseling).

Gedragsregels
De in deel A van de GOMA opgenomen aanbevelingen sluiten in belangrijke mate aan bij al bestaande gedragsregels voor artsen, zoals deze naar voren komen uit het KNMG-standpunt ‘Omgaan met incidenten, fouten en klachten: wat mag van artsen worden verwacht’ (2007). Zowel dit standpunt als de GOMA zijn te vinden op de website van de KNMG. De bij de totstandkoming van de GOMA betrokken organisaties zullen elk hun achterban informeren over de inhoud van de code. De Letselschade Raad zal de komende jaren toezien op de naleving van de GOMA.

Nadere informatie bij prof. mr. J. Legemaate, juridisch adviseur en beleidscoördinator gezondheidsrecht KNMG, telefoon 030 2823 765, e-mail: j.legemaate@fed.knmg.nl.

Federatienieuws KNMG medische fouten aansprakelijkheid
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.