Laatste nieuws
opinie

Achmea knevelt de huisarts

17 reacties

De voorwaarden waar huisartsen aan moeten voldoen om voor een contract met zorgverzekeraar Achmea in aanmerking te komen worden opgeschroefd. En bovendien zijn ze onbillijk. Tijd om in ‘t geweer te komen, vinden Zwolse huisartsen.

‘Dit is misschien wel het allerbelangrijkste jaar in de geschiedenis’, schrijft de LHV-voorzitter in zijn column (MC 24/2013: 1333). Die hoop ontleent hij aan het feit dat de LHV met de minister spreekt over een nieuw, meerjarig convenant, dat inmiddels overigens is afgesloten. Maar intussen geven zorgverzekeraars ook zelf invulling aan eerder gemaakte afspraken. Doordat het de LHV verboden is (of lijkt?) om met zorgverzekeraars te onderhandelen over de contracten, hebben zij vrij spel gekregen.

In onze regio is Achmea de preferente zorgverzekeraar. Deze verzekeraar onderhandelt jaarlijks met huisartsen in een zogenaamde veldtoets. In het veld spreken relatiemanagers van Achmea met individuele huisartsen over een nieuw contractvoorstel. Als trouwe deelnemers aan deze veldtoets lazen wij de lovende woorden van Achmea aan het adres van de Nederlandse huisarts. In het begeleidend schrijven stonden zoveel complimenten dat we er verlegen van werden. Verlegen en ook argwanend, want als iemand zoveel complimenten uitdeelt, dan moet er ook een andere boodschap zijn. De argwaan wordt bewaarheid bij het lezen van de contractvoorwaarden voor een aantal aanvullende modules. Er gaapt een gat tussen de vertaling van de uitgangspunten in het begeleidend schrijven en het contractvoorstel. In het bedrijfsleven zou dit voorstel als een vijandig bod worden betiteld.

Wij menen een patroon in deze aanpak te zien en geven daarvan enkele voorbeelden. Het eisenpakket aan de praktijk wordt vergroot, service lijkt belangrijker dan kwaliteit en reclame-uitingen doen hun intrede in de huisartsenpraktijk.

De veldtoets speelt zich verder binnenskamers af en het staat Achmea vrij om alleen dat wat hen uitkomt aan de contracten te wijzigen en daarover in hun eigen woorden te communiceren. Huisartsen krijgen dan een contract waarover verder niet valt te onderhandelen. Daarom entameren wij een publieke discussie.

Pluspraktijk
Sinds enkele jaren kent Achmea de module pluspraktijk. Deze module is in de markt gezet om de service die huisartsenpraktijken bieden te vergroten. Ruimere openingstijden, geen antwoordapparaat meer en ook rond lunchtijd drempelloos de praktijk kunnen betreden, zijn mogelijk geworden met de bij deze module beschikbaar gestelde gelden, waarvoor extra personeel is aangenomen. Deze module wordt nu met tien extra voorwaarden fors verzwaard. Twee aspecten daarvan lichten we eruit, te weten het maken van afspraken en het doen van reclame-uitingen van de zorgverzekeraar.

In het voorstel staat onder andere dat patiënten altijd binnen twee dagen een afspraak moeten kunnen krijgen en voor een modernisering & innovatie-verrichting (M&I) binnen een week geholpen moeten zijn. Hiermee plaatst de zorgverzekeraar zich op de stoel van de huisarts. Triage is het werk van de huisarts en de inschatting op welke termijn een afspraak nodig is, is geen taak van de zorgverzekeraar. Snel een afspraak is voor de meeste patiënten slechts service. Voor een minderheid is het noodzakelijk, omdat er medische problemen zijn, of (grote) zorgen. Ons is geen onderzoek bekend dat vaststelt dat de huisarts deze minderheid niet binnen twee dagen ziet. Waarom Achmea dit nu als norm wil vastleggen, is ons dan ook niet duidelijk.

Uitbreiden van de service staat bovendien op gespannen voet met het bereikbaar houden van de huisartsenpraktijk. In een samenleving die steeds meer individualiseert en waar mensen minder eigen verantwoordelijkheid lijken te nemen, kan het contractueel verplichten van toegang binnen twee dagen de doodsteek voor de huisartsengeneeskunde zijn. Iedereen kan bij een kuchje een afspraak afdwingen, ook als daar medisch geen enkele rationale voor is.

Het uitvoeren van een M&I-verrichting binnen een week kent ook geen grond. Patiënten hebben, wat ons betreft, de keuze tussen het laten doen van dergelijke verrichtingen in de huisartsenpraktijk, of verwijzing naar het ziekenhuis. Bij dit laatste gelden ook wachttijden, komen de kosten ten laste van de eigen bijdrage en zijn de totale kosten beduidend hoger. Bij de huisarts kan dit tegen een laag tarief, niet ten laste van het eigen risico, maar op een moment dat patiënt en dokter hiervoor ruimte in de agenda hebben.

Om klanten tevreden te stellen en zodoende nog meer klanten binnen te halen, verheft de zorgverzekeraar klanttevredenheid en service tot het hoogste goed. Hiervan getuigt ook de zorgbemiddeling voor medisch niet-urgente aandoeningen en een klantenservice die de verzekerde altijd gelijk geeft en adviseert om de huisarts maar gewoon om een briefje te vragen, om bijvoorbeeld een niet-noodzakelijk diagnosticum vergoed te krijgen. Zorgverzekeraars zullen dit moeten loslaten als de toenemende zorgvraag niet mag leiden tot toenemende zorgkosten. De zorgverzekeraar zal dan enige verschraling moeten accepteren, ook in hun eigen imago.

Reclame
In de module Pluspraktijk worden – weliswaar nog als optionele eisen – een link op de praktijkwebsite naar de zorgverzekeraar en de aanwezigheid van een narrowcast-systeem (een dure naam voor een beeldscherm) in de wachtkamer toegevoegd, waarop informatie wordt verstrekt aan bezoekers van de praktijk. Achmea stelt daarbij dat 40 procent van de informatie zorggerelateerde informatie moet zijn, aangeleverd door de zorgverzekeraar.

Het lijkt zeer eenvoudig om aan deze voorwaarden te voldoen. Wij hebben hiertegen echter twee principiële bezwaren. Van huisartsen mag geëist worden dat zij onafhankelijk handelen, in het belang van hun patiënten. Onafhankelijk van de farmaceutische industrie is een obligate eis, die overigens nergens in de contractvoorwaarden staat vermeld. Het ontvangen van artsenbezoekers wordt blijkbaar door de zorgverzekeraars als acceptabel beschouwd, ondanks het kostenopdrijvende effect daarvan. In een praktijk horen geen reclamepennen, stickers of andere gesponsorde parafernalia. Dat geldt ook voor de weergave van het logo van een zorgverzekeraar. Het tweede bezwaar ligt in het aanwenden van zorggeld voor (nauwelijks nog verkapte) reclamedoeleinden van de zorgverzekeraar. Dat andere zorgver-zekeraars meebetalen aan de reclame-uitingen van een grote concurrent is vreemd, maar hier van ondergeschikt belang.

Vrije keuze
Achmea kan betogen dat het een keuze is voor praktijken om de modules wel of niet te contracteren. Hoewel dat feitelijk juist is, weet de verzekeraar maar al te goed dat dit voor veel praktijken geen echte keuze meer is. In de voorgaande jaren zijn zij namelijk extra (personele) verplichtingen aangegaan, die bij dalende inkomsten niet komen te vervallen. Bovendien koppelt Achmea verschillende modules verplichtend aan elkaar, waardoor de impact van het niet-contracteren van een los onderdeel nog groter is.

Als de zorgverzekeraars, net als de LHV-voorzitter en de minister, de positie van de huisarts echt belangrijk vinden, dan zouden ze eerst naar de huisartsen in het veld moeten luisteren, alvorens een contractvoorstel te doen. Het inzetten van (regionale) huisartsenvertegenwoordigers, zou NMa-/NZa-technisch weer mogelijk moeten worden gemaakt. Het gaat immers om de inhoudelijke afwegingen; ook in de veldtoets wordt met geen woord gerept over voorgestelde tarieven, die zijn namelijk niet weergegeven.

Wij menen dat de meerderheid van de huisartsen dan weer met een gezonde blik de toekomst in zal kijken, en samen met de zorgverzekeraar zal zoeken naar mogelijkheden om de zorg in goede banen te houden, ook bij een groeiende zorgvraag. Blikvernauwing in reactie op een vijandig contractvoorstel, zoals wij nu bij onszelf waarnemen, hoort dan hopelijk tot het verleden. Met die principiële houdingsverandering aan de kant van de zorgverzekeraar zou dit wel eens het belangrijkste jaar in de (recente) geschiedenis kunnen worden.


Marco Blanker, huisarts in Zwolle

Johannes Pruijs, huisarts in Zwolle

Mischa Thiele, huisarts in Zwolle

Dirk Zwanenburg, huisarts in Zwolle

 

contact: blanker@belvederelaan.nl; cc: redactie@medischcontact.nl

Geen belangenverstrengeling gemeld



Zie ook


<b>Download dit artikel (PDF)</b>
opinie huisartsen zorgverzekeraars
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • M. de Vries

    Arts, AMSTERDAM

    De zorgverzekeraars lijken inderdaad vooral in te zetten op 'kwaliteit van service' in plaats van 'kwaliteit van zorg'. Dat is ook niet zo gek, aangezien ze van dat laatste werkelijk geen verstand hebben.

    Helaas is dit onderscheid ook voor veel pati...enten erg lastig te maken. Heeft u de 'Ontevreden over uw arts? Meld het ons!' advertenties nog niet gezien in de diverse verzekeringsblaadjes? Ik vraag me af wanneer men individuele behandelaren daar mee om de oren gaat slaan...

  • Wil Bosboom

    huisarts, DE MEERN

    Duidelijker en bondiger dan door collega Sanders is de Achmea-bemoeienis nauwelijks te verwoorden.
    De zorgverzekeraar zet vooral groots in op een klantvriendelijke bejegening van de patiënt door de huisarts. En in feite kunnen zorgverzekeraars ook ni...et veel anders: zij zijn geen zorgPROFESSIONALS en hebben aldus geen verstand van zorgkwaliteit.
    Kortom een evidente reden om de zorgverzekeraars de regiefunctie van de zorg weer te ontnemen.

  • A.R.J. Sanders e.v. van Lennep

    huisarts, LEERSUM

    Dank aan de Zwolse huisartsen die openlijk de discussie starten over de rol van Achmea in het beleid van de huisartsenzorg. Wat mij het meeste stoort is dat niet de kwaliteit van zorg maar de tevredenheid van de patiënt als uitgangspunt wordt genomen.... Begrijpelijk vanuit het zorgverzekeraars perspectief maar is dit wel de voorkeur van de patiënt? Weet de patiënt dat een deel van zijn premie wordt gestoken in korte termijn oplossingen en reclame voor de zorgverzekeraar?
    Ik herken dat we geen sterke onderhandelingspositie tegenover de zorgverzekeraar hebben, maar waarom zien we geen kans de patiënt wakker te schudden en aan onze kant te krijgen?

  • W.A.J.M. Bosboom

    huisarts, DE MEERN

    Al lezende zie ik bakken kritiek en bitterheid door ons huisartsen over Achmea uitstorten.
    Deels kan je Achmea deze kritiek niet eens kwalijk nemen.
    Want de minister en de NMa hebben de onderhandelingsverhoudingen dermate scheef getrokken dat wij hui...sartsen niets meer in te brengen hebben.
    De zorgverzekeraar kan nu gewoon de (betalings)lijnen uitzetten.

    Wat ik Achmea wel kwalijk neem is haar strategie de regie over onze praktijken geleidelijk over te nemen.
    De pluspraktijk is daarvan een ultiem voorbeeld: met een Achmeabonus zijn we verleid tot een pluspraktijk waarbij de praktijkregels voortaan worden gedicteerd door Achmea inclusief verplichte reclame voor Achmea.
    Met de pluspraktijk op zich is niets mis, maar zo'n ontwikkeling moeten we in eigen hand houden. Achmea heeft gebruik gemaakt van de huidige mogelijkheden (zo goed als geen tegengas van onze gemuilkorfde belangenorganisaties) en regelt een pluspraktijk op haar voorwaarden.

    Maar nu alweer draait Achmea de plusbonus terug terwijl haar pluspraktijkeisen verder worden aangescherpt.
    Voor die pluspraktijk zijn door veel collega's een aantal noodzakelijke investeringen gedaan.
    Meerdere collega's reppen inmiddels van "het hoofd in de strop".

    Deze ontwikkelingen voelen aan alsof je je ziel aan de duivel hebt verkocht.
    Achmea gaat vervolgens over tot het aantrekken van de eerder genoemde strop.
    En Achmea overspeelt daarmee haar hand.

    Een zorgverzekeraar moet een gelijkwaardige onderhandelingspartner zijn waarmee wij huisartsen een goed uitgebalanceerde 1e lijn uitzetten.
    Achmea gedraagt zich nu als almachtig heerser in de gezondheidszorg en dat besef dringt steeds dieper door in huisartsenland.

    Ik vraag me af of Achmea zich ingetogener zal gaan opstellen: beseft Achmea dat ze bezig is voor de komende jaren het beeld van een onbetrouwbare partij bij ons in te wrijven?

    Wil Bosboom, huisarts te De Meern

  • Roeland Drijver

    huisarts, Purmerend

    Achmea schroeft de contracteisen voor huisartsen op. Ook de module POH-Somatiek van Achmea is hiervan een voorbeeld.
    Voor de derde keer verandert Achmea de wijze van financiering van deze POH. In hun doel staat: het bevorderen van taakdelegatie en h...et verbeteren van de kwaliteit van de huisartsenzorg. In de uitvoering start Achmea een financiering op basis van zorgzwaarte. Dat is een foute vertaling van het doel. Ten eerste is het huidige abonnementssysteem al gebaseerd op zorgzwaarte door een toeslag voor 65- en 75-plussers. Ten tweede is de zorgzwaarte onderbouwd met categorieën patiënten met voor elk type patiënt een aantal minuten. Zo’n financiering stimuleert om de formatie POH zo laag mogelijk te houden en heeft daardoor een diametraal effect op het doel. De beoogde effecten van praktijkondersteuning worden nu wegbezuinigd.
    In onze praktijk verricht de POH zeer veel ondersteunende activiteiten. Het resultaat is een succesvolle implementatie van taakdelegatie en verbetering van de kwaliteit. Al deze activiteiten zijn niet terug te vinden in de paragraaf uitgangspunten. Kwaliteitsverbetering, het beoogde doel van praktijkondersteuning, wordt nu dus afgeremd! Ook is het ergerniswekkend om de zorg zo te vertalen in op de minuut afgemeten zorg, want juist in de eerste lijn moet vaak rekening worden gehouden met context en multimorbiditeit.
    De onderbouwing om de huidige bekostigingssystematiek te veranderen is zwak. Achmea vindt deze te ingewikkeld. Dat is voor een grote landelijke zorgverzekeraar een zwaktebod. De huisarts heeft er geen behoefte aan en Achmea lijkt daarmee de huisarts niet te willen vertrouwen, maar te willen controleren.
    Mijn advies? Achmea, vertrouw de intrinsieke motivatie van de (goedkope) huisarts om goede kwaliteit te leveren en ondersteun hem daarin. Professionals moet je vertrouwen, niet controleren. De patiënt wordt anders de dupe.

  • Sebastiaan Dam

    huisarts, Meppel

    Met mooie vergoedingen verleidt Achmea huisartsen om de plusmodule en module voor de geïntegreerde eerstelijnszorg te omarmen. En passant wordt in de voorwaarden gevraagd daarvoor structurele investeringen te doen. Achmea scherpt vervolgens jaarlijks... de voorwaarden aan en verlaagt daarbij de tarieven. De huisarts blijkt zijn hoofd in een strop te hebben gestoken.

    Vanmorgen nog meldde onze relatiebeheerder dat de plusmodule voor dit jaar in beperkte omvang doorgezet kan worden in 2014. We moeten wel alle structurele investeringen aanhouden, en bovendien is accreditering (anders dan in voorgaande jaren) nu een voorwaarde geworden. Zonder verdere toelichting halveert Achmea tevens het tarief per verzekerde. Oh ja, graag ook binnen vier weken beslissen.

    Dit jaar maken wij gebruik van de module ‘kwetsbare ouderen’ van Achmea. In de beschrijving staat dat Achmea rekent op maximaal 20 procent kwetsbare ouderen boven de 75 jaar – zonder enige onderbouwing. Hoewel ik met cijfermateriaal van o.a. het CPB heb getoond dat dit percentage zeer waarschijnlijk hoger moet liggen, wil Achmea geen controleerbare onderbouwing geven.
    Omdat de vergoeding voor de POH deels afhangt van dit percentage, lopen wij dus inkomsten mis. Bovendien worden de huisarts zelf risicodrager als dit percentage hoger ligt. Een advies om eerst samen vast te stellen hoe groot de groep kwetsbare ouderen is, legde Achmea naast zich neer.

    Ik constateer dus dat Achmea inderdaad de huisarts knevelt, ons contracten laat afsluiten zonder dat wij daar inspraak in hebben, oncontroleerbare cijfers gebruikt en de neiging heeft het risico op meerzorg (in elk geval bij kwetsbare ouderen) op het bord van de huisarts te leggen. Dat voorspelt weinig goeds voor de toekomst.
    Wat kunnen wij als kleine zelfstandigen tegenover zulke grote en machtige organisaties beginnen? Mijn ervaring: niets! Hopelijk bieden overheid en beroepsverenigingen de broodnodige steun in deze kwestie.

  • Jos Rensing

    huisarts, 'S-GRAVENHAGE

    Enkele jaren geleden kwam in de Haagse regio Azivo met zo'n GEZ-Module (= "pluspraktijk").
    In huis-aan-huis folders werden bewoners zelfs aangemoedigd een "Wijkzorgpolis" te nemen, waarvoor ze dan wel even van huisarts moesten veranderen en zich moe...sten laten inschrijven bij een Gezondheidscentrum of bij een commerciële club zoals "Arts en Zorg" in de buurt.
    We hebben het toen maar even aangezien. Geen patiënt zien vertrekken naar "Arts en Zorg", maar wel een paar AZIVO-patiënten een andere verzekeraar zien kiezen.
    In enkele reacties lees ik dat huisartsen er destijds in zijn getrapt, dachten de kip met gouden eieren te hebben gevonden, geïnvesteerd hebben in personeel etc en nu om hun hoofd een strop voelen.

    Haal je hoofd eruit, zou ik zeggen, neem je verlies en weet je voortaan wijzer.

    De som van inschrijftarief en verrichtingentarief dient voldoende te zijn om een huisartspraktijk te renderen.
    Als het bestaan van een praktijk afhangt van discontinue modules, M&I, of andere (ketenzorg) kruimels, is het tijd voor een nieuw businessplan.

  • Jos Rensing

    huisarts, 'S-GRAVENHAGE

    Enkele jaren geleden kwam in de Haagse regio Azivo met zo'n GEZ-Module (= "pluspraktijk").
    In huis-aan-huis folders werden bewoners zelfs aangemoedigd een "Wijkzorgpolis" te nemen, waarvoor ze dan wel even van huisarts moesten veranderen en zich moe...sten laten inschrijven bij een Gezondheidscentrum of bij een commerciële club zoals "Arts en Zorg" in de buurt.
    We hebben het toen maar even aangezien. Geen patiënt zien vertrekken naar "Arts en Zorg", maar wel een paar AZIVO-patiënten een andere verzekeraar zien kiezen.
    In enkele reacties lees ik dat huisartsen er destijds in zijn getrapt, dachten de kip met gouden eieren te hebben gevonden, geïnvesteerd hebben in personeel etc en nu om hun hoofd een strop voelen.

    Haal je hoofd eruit, zou ik zeggen, neem je verlies en weet je voortaan wijzer.

    De som van inschrijftarief en verrichtingentarief dient voldoende te zijn om een huisartspraktijk te renderen.
    Als het bestaan van een praktijk afhangt van discontinue modules, M&I, of andere (ketenzorg) kruimels, is het tijd voor een nieuw businessplan.

  • Marco Blanker

    huisarts, Zwolle

    Sjoerd Zwart geeft ons lof, maar mist een zelfreflectie. Hoewel de voorbeelden vooral extern liggen, doen wij in ons artikel juist ook een oproep naar onze eigen beroepsgroep. Wij zijn als huisartsen onderdeel van het door ons ter discussie gestelde ...patroon. De beroepsgroep moet zich weer formeren in een werkelijke onderhandeling met zorgverzekeraars.
    Het is een denkfout dat serviceverbetering meteen ook een kwaliteitsverbetering is. Natuurlijk moeten we blijven streven naar kwalitatief goede huisartsgeneeskunde. Maar we moeten onze ogen niet sluiten voor de waarde van een goede triage en ook een duidelijke communicatie over wanneer de praktijk bereikbaar is voor niet acute zorg. Dat is onze taak, niet die van de verzekeraar, en ook nog in ons eigen belang (toekomstbestendigheid).
    Het snel beantwoorden van vragen van patiënt, door ons of door nieuw personeel, verlaagt niet de druk op praktijken. Het verhoogt die druk naar verwachting. Verlaging van die druk is wel nodig om het werk in de toekomst aan te blijven kunnen. Daarvoor zijn op grote schaal aanpassingen nodig, waaronder verandering in werkwijze in praktijken, maar ook in de mind-set van patiënten, dokters, politiek en zorgverzekeraars. Met innovatieve plannetjes in individuele praktijken wordt, zo verwachten wij, weinig bereikt. Daarbij is ook nog eens een feit is dat in voorgaande jaren vele fraaie innovatieve plannen simpelweg niet werden ondersteund door Achmea. Het aantal “business cases” dat sneuvelde was groter dan het aantal relatiemanagers.
    Al het hulppersoneel waarmee Zwart de zorgverzekeraar wil gaan verleiden komt op de personeelslijst van de praktijk – en niet in dienst van de zorgverzekeraar – en wordt betaald op basis van een (veelal vaste) contract. Als de geldkraan dicht gedraaid wordt, dan betaalt de praktijkhouder dus uit eigen zak, in het belang van de service.
    Kwestie van mopperen of externaliseren? Naar onze mening vooral een kwestie van realiteitszin. (DZ, JP, MT, MB)

  • Wil Bosboom

    huisarts, De Meern

    Achmea is slim bezig.
    Langzaam doch doeltreffend zeker neemt deze verzekeraar stappen om de regie van de huisarts over te nemen.
    Onderhandelen hoeft straks niet meer.
    Voor de huisartsen heeft Achmea op de rand van de afgrond achter onze zelfstandighe...id een zak geld neergelegd (de pluspraktijk).
    En als lemmingen rennen wij er op af......

  • S. Zwart

    huisarts, KAMPEN

    Lof voor de vier collega’s in onze regio Zwolle: Zij hekelen de bemoeienis van de zorgverzekeraar met de inhoud van ons werk. Ik ervaar ook de druk vanuit de nulde lijn, om onze lage drempels verder te verlagen én vanuit de tweedelijn, om steeds meer... ziekenhuiszorg over te nemen. Echter, ik mis de zelfreflectie. Huisartsen zijn sterk in het benoemen van ‘externaliseren’, als de patiënt geen verantwoordelijkheid lijkt te willen nemen. Ik denk dat Achmea een deel van de verantwoordelijkheid oppakt die wij laten liggen. Met het schaamrood op mijn kaken meld ik dat onze groepspraktijk zich liet verleiden door het geld, we mogen ons nu ‘Achmea-plus praktijk’ noemen. We hebben nu bijvoorbeeld E-consultatie, we zijn drempelloos bereikbaar tijdens de luchpauze en onze patiënten worden jaarlijks geënqueteerd. Zonder dat geld had dat wellicht nog vijf jaar geduurd. Mijn vier Zwolse collega’s stellen dat de uitbreiding van de service de huisartspraktijk minder bereikbaar zal maken, omdat ‘elk kuchje’ gezien moet worden binnen twee dagen. Het is echter nét andersom, als je het goed organiseert als huisarts: Betere service leidt tot patiënten die hun hulpvraag snel beantwoord zien. De gemiddelde patiënt met een lastige hoest bijvoorbeeld kiest liever voor consultatie binnen 24 uur door de daartoe opgeleide nurse practitioner, dan door de huisarts één of twee dagen later. Als wij huisartsen ons openstellen voor experimenten, zoals taakdelegatie aan praktijkverpleegkundigen of nurse practitioners, hoeven we ook niet meer zo te mopperen of te externaliseren. Wíj kunnen dan gewoon Achmea gaan verleiden met onze eigen innovatieve plannen. Sjoerd Zwart

  • H.C.A. Bakx

    huisarts, KAPELLE

    Wat een opluchting; al jaren voldoet onze praktijk aan de norm "praktijk plus". Helaas voldoen wij niet aan de norm: binnen " werkgebied preferente zorgverzekeraar, dus ging het tarief onze neus voorbij. (ruim 1/3 van de patienten is achmea verzekerd... en dat is te weinig; je zou als huisarts ook niet willen dat Achmea meebetaalt aan voorzieningen ten gunste van patienten verzekerd bij de concurent).Ons voorstel om uitsluitend de plus module aan te bieden aan Achmea verzekerden werd niet met instemming begroet.Dus nu krijgen we deze extra eisen ook niet uitgeserveerd. Ik slaap weer op twee oren.

  • R.C.J. Smeenk

    huisarts, AMSTERDAM

    De eis om een M&I verrichting binnen een week te moeten plannen getuigt weer eens van onvoldoende medische kennis.
    Het verwijderen van een ontsierend dermatofibroom heeft absoluut geen medische urgentie.
    Voor het plaatsen van een IUD dient gewacht te... worden op de eerstvolgende menstruatie.
    Kortom een onzinnig idee. Terecht dat het weer van tafel is geveegd. Maar het geeft wel te denken.

  • C.J. Dekker

    huisarts, URK

    Geachte collega Crul,

    U schrijft: "geen aangescherpte versie van de Plusmodule". Bij het recente conceptcontractvoorstel vallen mij 2 zaken op:
    -1-Plusmodule: de honorering gaat van 8,52 euro p.p.p.j. naar 5 euro p.p.p.j.
    -2-(voor mijn praktijk) de ...vergoeding POH-Somatiek gaat van 8,44 euro p.p.p.j. naar 4,24 euro p.p.p.j.
    Take it or leave it. Voor ons is niks te onderhandelen. Bovengenoemde ingrepen leiden voor mijn praktijk tot een omzetdaling van ruim 22.000 euro per jaar in 2014. Dit "onstabiele" beleid zal jonge recent gevestigde colleage niet stimuleren om te investeren, dunkt me. Als deze gedicteerde voorwaarden tenminste bewaarheid worden. Mijn complimenten aan de Zwolse collegae om openbaar kritisch te zijn naar het machtige zorgverzekeraarsbolwerk.

    Collega Crul, u bergijpt vast wel dat ik niet vrolijk word van deze wijze van "meedenken" van Achmea. Ik noem het liever afknijpen. Wij huisartsen hebben eerst geinvesteerd in allerlei voorzieningen en als dat dan eenmaal tot volle tevredenheid loopt, draaien zorgverzekeraars-gesteund door overheid en NMa- de duimschroeven aan.
    Graag uw reactie.


    Met vriendelijke groeten verbijvend,

    Cees Dekker, huisarts te Urk

  • M.H. Blanker

    huisarts, Zwolle

    Deze week hebben wij inderdaad kunnen lezen dat de door ons ter discussie gestelde aanpassingen van de baan zijn. Het feit dat Achmea dit wel degelijk heeft voorgelegd aan huisartsen in een concept-contract doet ons echter vermoeden dat de toekomst n...iet alleen maar rooskleurig zal zijn. Of dit taktiek is van Achmea zal ons nooit duidelijk worden. Het zou ons in elk geval helpen als Achmea het gesprek met huisartsen start met een fatsoenlijk voorstel. Dan stroomt het bloed wat rustiger door onze aderen. Nu wekt Crul de indruk dat er niets aan de hand is. Die mening delen wij niet.

  • B.V.M. Crul

    Medisch adviseur, LEIDEN

    Achmea luistert juist naar huisarts. Afgelopen periode zijn wij in kader van veldtoets 2014 in gesprek gegaan met huisartsen, gezondheidscentra en zorggroepen over huisartsenzorg volgend jaar. Dat heeft geleid tot zinvolle aanpassingen. Er komt dan o...ok geen nieuwe, aangescherpte versie van vrijwillige Plusmodule zoals schrijvers suggereren. Achmea sorteert samen met huisartsen graag voor op nieuwe huisartsenfinanciering met ingang van 2015 die is aangekondigd in het convenant.

  • A.G. Wielinga

    huisarts, GROENLO

    Collegae,

    zoals al jaren het geval met de extra modules van de zorgverzekeraars, wordt (analoog aan het voorhouden van een wortel aan een ezel) eerst de boel in gang gezet (met of zonder extra personeel), waarna de ondersteuning of extra vergoeding ...stopt. Het dan vaak onmogelijk om gedane aanpassingen om te draaien of stop te zetten; laat staan als er personeel voor is aangenomen.
    Steeds maar weer blijkt dat naast ons ministerie, de zorgverzekeraars een onbetrouwbare onderhandelingspartner zijn. Daar word ik niet vrolijker van.

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.