Laatste nieuws
2 minuten leestijd
Federatienieuws

‘Geen beschaving’ of ‘gewoon een mening?’

Plaats een reactie

Social media: sommige artsen hebben er wat mee, andere niet. Op 29 mei organiseerde het KNMG-district Groningen een bijeenkomst over het gebruik hiervan.

Corine Jansen van het UMC St Radboud stelt dat we inmiddels leven in een netwerkmaatschappij. Het UMC St Radboud maakt hier dankbaar gebruik van. Bijvoorbeeld door de oprichting van een community voor kankerpatiënten tussen 18 en 35 jaar. Jansen: ‘Deze groep heeft andere behoeftes dan andere leeftijdsgroepen.’ De besloten site dient als platform. Er is plek om te bloggen, skypen maar ook voor gescreende medische informatie en informatie over bijvoorbeeld hypotheken en kinderwens. Jansen: ‘Social media zijn een middel om onze zorg voor deze doelgroep te optimaliseren. Deze patiënten kunnen hier ook rechtstreeks contact zoeken met hun arts.’ Maar wie zorgt ervoor dat de arts daadwerkelijk snel reageert? ‘Dat doet iedere arts zelf. Het is een geïntegreerd onderdeel van hun werk.’

Belangrijke uitlaatklep
Bertho Nieboer (@dokterbertho, 3500+ volgers) is gynaecoloog bij UMC St Radboud. ‘Wat is er mooier als een patiënt twittert dat hij al een uur in de wachtkamer zit en een ziekenhuismedewerker twittert namens het ziekenhuis terug dat ze met hem meeleven? Dat vermindert de irritatie.’

Andere toepassingen zijn het twitterspreekuur, voorlichting en informatie via YouTube en andere e-consulten. ‘Mooie kansen, benut die ook’, vindt Sjaak Nouwt, adviseur gezondheidsrecht bij de KNMG. ‘En wees zorgvuldig. In Amerika zijn voorbeelden van uitlatingen op social media bekend met ongepaste toon over patiënten, verkeerd medicijnvoorschrift of ongepaste foto’s. Dit heeft daar al enkele artsen hun registratie gekost.’

Is dat een reden om er maar niet aan te beginnen? ‘Nee’, stelt Nieboer, ‘de zorg kan niet meer zonder. Kijk naar de campagne voor baarmoederhalskankervaccinatie van het RIVM. Terwijl er op social media allerlei berichten opdoken die de doelgroep nog meer aan het twijfelen brachten, hield het RIVM zich stil op social media. En dáár is deze doelgroep juist te vinden.’

Toch is niet iedereen in de zaal blij met deze ontwikkeling: ‘Iedereen spuit ervaringen direct op twitter. Kunnen ze niet gewoon meer bellen?’ Jansen: ‘Social media zijn de nieuwe uitlaatklep. Maak daar dan ook gebruik van door te reageren en doe er je voordeel mee.’

Wees alert op publicatie
Zijn er ook risico’s? Nieboer toonde een aantal voorbeelden, zoals een doktersassistente die erotisch getinte tweets over een acteur in Grey’s Anatomy plaatste. De zaal reageerde verdeeld van ‘het ademt geen beschaving’ tot ‘het is gewoon een mening die niets zegt over haar professionaliteit’.

Nouwt en Nieboer hanteren een paar belangrijke vuistregels: Houd je aan de richtlijnen van de KNMG en de gedragsregels van je werkgever. Toon respect voor iedereen over wie je twittert. Schrijf niets dat je ook niet op het journaal zou zeggen. Bij twijfel: niet doen! En vooral: maak gebruik van de prachtige kans om gemakkelijk de dialoog aan te gaan met patiënten.


De KNMG zet belangrijke digitale valkuilen en kansen voor artsen op een rij in de Handreiking Artsen en Social Media. Zie www.knmg.nl/socialmedia

Federatienieuws KNMG social media
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.