Laatste nieuws
Bart Bruijn
1 minuut leestijd

Bij Mayo Clinics draait het om de patiënt

Plaats een reactie

MC berichtte over het streven naar kwaliteitsverbetering in de Mayo Clinics in Amerika (MC 36/2011: 2144). Ik ken de Mayo Clinics een beetje van binnenuit. Er heerst inderdaad een sfeer van ‘gaan voor het beste’ op alle niveaus. Ik heb er veel van geleerd en ik probeer het in mijn kleine rijkje ook toe te passen. De Mayo Clinics zijn echter een ontzaglijk grote organisatie, waarin onvoorstelbaar veel geld omgaat. Bovendien worden de mensen die er werken al vele decennia uitgezocht (en op staande voet ontslagen) op ‘fitting within the team’. Een eventuele cultuuromslag vergt veel inspanning, veel verstand van zaken (geachte managers), veel tijd en heel veel geld. Bovendien werken in dit geval de veel soepelere arbeidsregels in de VS vóór de kwaliteit, ook op managersgebied!

Voorts is het zo dat de Mayo Clinics bloeien bij het bestaan in een heel groot land. Ik zag daar een hele afdeling met uitsluitend patiënten met feochromocytomen lagen. Dat soort specialisatie maakt ook kwaliteit; in Nederland is dat onbereikbaar. Toch vond ik het een ontzettend inspirerende omgeving.

Streefkerk, september 2011

Bart Bruijn, huisarts

  • Meer brieven

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.