Bij Mayo Clinics draait het om de patiënt
Plaats een reactieMC berichtte over het streven naar kwaliteitsverbetering in de Mayo Clinics in Amerika (MC 36/2011: 2144). Ik ken de Mayo Clinics een beetje van binnenuit. Er heerst inderdaad een sfeer van ‘gaan voor het beste’ op alle niveaus. Ik heb er veel van geleerd en ik probeer het in mijn kleine rijkje ook toe te passen. De Mayo Clinics zijn echter een ontzaglijk grote organisatie, waarin onvoorstelbaar veel geld omgaat. Bovendien worden de mensen die er werken al vele decennia uitgezocht (en op staande voet ontslagen) op ‘fitting within the team’. Een eventuele cultuuromslag vergt veel inspanning, veel verstand van zaken (geachte managers), veel tijd en heel veel geld. Bovendien werken in dit geval de veel soepelere arbeidsregels in de VS vóór de kwaliteit, ook op managersgebied!
Voorts is het zo dat de Mayo Clinics bloeien bij het bestaan in een heel groot land. Ik zag daar een hele afdeling met uitsluitend patiënten met feochromocytomen lagen. Dat soort specialisatie maakt ook kwaliteit; in Nederland is dat onbereikbaar. Toch vond ik het een ontzettend inspirerende omgeving.
Streefkerk, september 2011
Bart Bruijn, huisarts
- Meer brieven
- Er zijn nog geen reacties