Laatste nieuws
Veldwerk

Return on investment

1 reactie

Veldwerk

In hun drang naar efficiency en kostenbesparingen besteden steeds meer ziekenhuizen delen van hun bedrijfsvoering uit aan commerciële bedrijven. Misschien heeft uw ziekenhuis ook wel een contract gesloten met een bedrijf dat ‘alle zorgen uit handen neemt en nog voor minder geld ook’!

Een van die bedrijven is Clinium – ik heb contact gezocht met Clinium, maar ze waren niet bereikbaar voor een reactie – dat zich presenteert als dé specialist voor logistiek en sterilisatie van medisch instrumentarium en steriele hulpmiddelen. Met de belofte van kostenbesparingen tot wel 20 procent worden ziekenhuizen verlokt tot het sluiten van een contract met Clinium. Dat lijkt aantrekkelijk, maar niet zelden is de realiteit veel minder rooskleurig. Situaties waar geen sprake is van 20 procent besparingen, maar de kosten voor sterilisatie voor het ziekenhuis met 50 procent omhooggaan, zijn geen uitzondering.

Clinium komt in de acquisitiefase steevast met verrassend gunstige cijfers voor de dag. Ziekenhuizen die overwegen activiteiten uit te besteden, worden met klinkende return on investment (ROI)-cijfers verleid. Alles om u te motiveren activiteiten uit te besteden. Vaak blijkt echter na verloop van tijd dat deze ROI’s niet degelijk genoeg zijn. De aannames die uitwezen dat het voor u zeer gunstig zou zijn om uit te besteden worden niet gehaald. En u betaalt de rekening. Onder de indruk van de gouden bergen van Clinium heeft u immers het personeel van uw eigen sterilisatieafdeling al overgedragen aan Clinium en de afdeling zelf ontmanteld. Dan is er vaak geen weg meer terug.

Wees niet te goedgelovig als een bedrijf als Clinium u voorrekent dat u veel geld kunt besparen door activiteiten uit handen te geven. Laat u niet verblinden door de gouden bergen die zij u beloven. Want ook gouden bergen hebben diepe afgronden.

Aysel Erbudak, voorzitter raad van bestuur Slotervaartziekenhuis



Klik hier voor alle bijdragen in de rubriek Veldwerk.



Veldwerk
  • Aysel Erbudak

    Aysel Erbudak is voorzitter van de raad van bestuur van het Slotervaartziekenhuis.  

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • S. Wibaut

    Ondernemer, Amsterdam

    In de column “Veldwerk” in Medisch Contact van 22 juli jongstleden deelt Aysel Erbudak haar ideeën over ROI binnen het ziekenhuiswezen en omschrijft zij daarbij een manier van zakendoen van Clinium. Deze omschrijving strookt niet met de werkelijke be...drijfsvoering van Clinium en is in strijd met de feiten op basis waarvan tot drie keer toe Clinium door de rechters in het gelijk is gesteld.

    Wat zijn de feiten dan? Een korte chronologische weergave. Het Slotervaartziekenhuis en Clinium zijn met ingang van 1 maart 2008 een meerjarig contract aan gegaan voor de uitbesteding van de reiniging, sterilisatie en logistiek van het medisch instrumentarium. Sinds 1 juli 2008 heeft het Slotervaartziekenhuis niet meer voldaan aan haar betalingsverplichtingen. Tevens werd op herhaalde verzoeken van Clinium om om tafel te gaan zitten, door het Slotervaartziekenhuis niet ingegaan. Daardoor is er een forse betalingsachterstand ontstaan. Clinium heeft uiteindelijk haar dienstverlening aan het Slotervaartziekenhuis noodgedwongen moeten staken met ingang van 10 november 2008 als gevolg van de eenzijdige opzegging door het Slotervaartziekenhuis van het contract met Clinium. Vervolgens heeft Clinium zich tot de rechter moeten wenden om tot een oplossing te komen van dit geschil.

    Clinium is inmiddels via uitspraken in een kort geding (december 2009), in een bodemprocedure door de rechtbank (januari 2010) en in hoger beroep (maart 2011) door het Hof te Amsterdam volledig in het gelijk gesteld. Het Slotervaartziekenhuis is veroordeeld tot volledige betaling en tot vergoeding van alle schade van Clinium als gevolg van de als onterecht beoordeelde opzegging van het contract. Vanaf maart 2011 heeft het Slotervaartziekenhuis ondanks verschillende verzoeken en sommaties daartoe geweigerd te betalen. Uiteindelijk is het Slotervaartziekenhuis op 15 juli tot betaling overgegaan van alle openstaande facturen..

    Clinium heeft er de afgelopen jaren alles aan gedaan om tot een betalingsovereenkomst te komen met de directie van het Slotervaartziekenhuis. Dit is lange tijd zonder resultaat gebleven. Clinium heeft steeds bewust zeer terughoudend geopereerd m.b.t. dit geschil en destijds zelf haar dienstverlening voortgezet, terwijl betaling uitbleef. Clinium heeft actief meegewerkt en bijgedragen aan het heropstarten van een eigen sterilisatieafdeling door het Slotervaartziekenhuis, zelfs na het stopzetten van haar diensten. Dit in het belang van de patiënten en om de continuïteit van de zorg in het Slotervaartziekenhuis niet in gevaar te brengen.

    Servaas Th. J. Wibaut
    Algemeen Directeur Clinium
    www.clinium.nl
    s.wibaut@clinium.nl

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.