Laatste nieuws
Sophie Niemansburg
Sophie Niemansburg
2 minuten leestijd
Nieuws

ZorgkaartNederland niet in trek bij patiënten

1 reactie

Het platform ZorgkaartNederland wordt door patiënten het minst gebruikt om een waardering te geven over hun ziekenhuis, huisartsenpraktijk of zorgverlener. Dat blijkt uit een deelonderzoek van het Nivel, in het kader van een groter onderzoek naar de transparantie in de zorg.

Het Nivel vroeg aan zorggebruikers of zij de afgelopen twaalf maanden een ervaring over hun huisartsenpraktijk of ziekenhuis hadden gedeeld, en zo ja op welke manier. 89 procent antwoordde geen waardering te hebben gedeeld. 7 procent had zijn ervaring direct met de zorgverlener gedeeld, en slechts 1 procent van de zorggebruikers gaf aan een beoordeling op de website ZorgkaartNederland te hebben gezet. Daarnaast bleek dat 42 procent dat deed op initiatief van de huisartsenpraktijk of het ziekenhuis. Degenen die een beoordeling gaven, hadden in 80 procent van de gevallen een positieve ervaring. Het onderzoeksinstituut baseert deze resultaten op een steekproef onder 1500 panelleden, van wie ruim de helft (824 mensen) de vragenlijst invulde.

Drempels

Volgens programmaleider Nanne Bos (Nivel) is het van belang dat er verder onderzoek wordt gedaan naar welke drempels zorggebruikers ervaren om waarderingen te geven. ‘Hoe een patiënt de zorg ervaren heeft, is namelijk een van de indicatoren die iets zeggen over de kwaliteit van zorg. Uiteraard zijn ook klinische gegevens zoals complicatiecijfers en mate van overleving van belang, maar ook hoe de patiënt de zorg ervaren heeft.’ Volgens haar is niet denkbaar dat ZorgkaartNederland zal verdwijnen, aangezien dit soort beoordelingssites in de huidige tijd passen van het geven van een mening. Daarom wil het Nivel in vervolgonderzoek bekijken wat de redenen zijn dat mensen nog weinig reviews plaatsen op ZorgkaartNederland. ‘Bij het beoordelen van vakantiehuisjes of van bol.com zijn we waarderingen geven veel meer gewend, en varen we daar ook heel erg op, maar wat houdt mensen tegen om dat voor de zorgsector te doen? Is dat de afhankelijkheidsrelatie met de zorgverlener of spelen privacyaspecten een rol? Of het feit dat er nog weinig beoordelingen zijn, en dat mensen het idee hebben dat hun mening er dan ook weinig aan toevoegt? Of vinden mensen dat elke zorgaanbieder gewoon “goed” moet zijn en verschillen er niet zouden moeten zijn?’

Betrouwbaar beeld

Uit eerder onderzoek van het Nivel – de Transparantiemonitor 2018 – bleek dat er bij ZorgkaartNederland bijna 45 duizend waarderingen per maand zouden moeten binnenkomen om een betrouwbaar beeld te geven, terwijl dit er nu slechts 15 duizend per maand zijn volgens de eigen website van ZorgkaartNederland.

ZorgkaartNederland (bestaat sinds 2009) is een product van Patiëntenfederatie Nederland. Het doel is volgens de Patiëntenfederatie om patiënten te helpen ‘de best passende zorgverlener’ te kiezen. Patiënten die een waardering over een zorgverlener willen geven, dienen zes tot acht vragen over de verleende zorg te beantwoorden waarna, na een check door ZorgkaartNederland, een gemiddeld cijfer op de website verschijnt. Sinds het verschijnen van ZorgkaartNederland is er veel kritiek vanuit zorgverleners, onder meer omdat de beoordelingen vaak geen betrouwbaar beeld geven. De Patiëntenfederatie erkent dat Zorgkaart niet perfect is, maar stelt ook dat ‘zonder ZorgkaartNederland er geen enkel inzicht in de kwaliteit van zorg is’.

Lees ook

Nieuws transparantie Nivel
  • Sophie Niemansburg

    Sophie Niemansburg werkt sinds 2022 als journalist bij Medisch Contact Ze schrijft onder meer voor de rubrieken tucht en wetenschap. Ook bespreekt ze regelmatig een tuchtzaak in de wekelijkse podcast van Medisch Contact.  

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • W.J. Kleyn Molekamp

    Orthopeed , Heemstede

    Net een mail gestuurd om me te laten verwijderen van zorgkaart. Dit artikel bevestigd maar weer eens wat ik al jaren zeg. Collegae die vaak beoordeeld worden vragen hier actief naar bij tevreden patiënten. Als je dit niet doet ( principe kwestie) ben... je afhankelijk van die ene patiënt per jaar die je beoordeeld.

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.