Schaamteloze advertentie
Plaats een reactieLezers die zich in het verleden bij Medisch Contact beklaagden over dwaze, misleidende reclame voor homeopathica, fytotherapeutica of andere pseudogeneesmiddelen, kregen meestal te horen dat de redactie geen verantwoording kon of wenste te dragen voor de inhoud van de advertenties.
Dit begreep de lezer, al bleef de indruk bestaan dat de redactie welwillend stond tegenover alternatieve praktijken. De redactie zou eigenlijk zo’n risico niet moeten willen lopen.
Hoe riskant dat is, wordt geïllustreerd door de met enige trots gepresenteerde ‘kerstglossy’ van 2007. Wat een fraai en gezellig blad voor de kerstdagen had moeten zijn, werd ontsierd door een schaamteloze advertentie van een ex-collega (MC 51-52/2007: 2072) die wegens herhaald onverantwoord medisch handelen onlangs uit de beroepsgroep is verwijderd. Hoe gering de invloed van de redactie op het beleid van de uitgever ook mag zijn, dit had de redactie niet mogen laten passeren.
Bilthoven, januari 2008
C.P. van der Smagt, huisarts n.p.
Naschrift redactie
De afspraak is dat de uitgever afwijkende advertenties ter goedkeuring voorlegt aan de hoofdredactie. Dat is in dit geval niet gebeurd en dat betreuren wij. Als de hoofdredactie van tevoren weet had gehad van deze advertentie, was zij zeker geweigerd.
- Er zijn nog geen reacties