‘Patiënt klem in zorgsysteem’
1 reactieMensen die complexe of langdurige zorg nodig hebben, lopen aan tegen enorme bureaucratie en blijven daardoor soms helemaal verstoken van zorg. Dat blijkt uit een inventarisatie van ruim 30.000 meldingen bij de samenwerkende belangen- en patiëntenorganisaties, waaronder Ieder(in) en Patiëntenfederatie Nederland.
Patiënten moeten langs veel loketten en hebben te maken met lange aanvraagprocedures en wachttijden bij het toekennen van zorg. Ze ervaren ook nog eens verschraling van voorzieningen door bezuinigingen.
De problemen doen zich vooral voor als mensen zorg vragen bij de gemeente. Zo duurt het erg lang voordat een persoonsgebonden budget (pgb) voor kinderen wordt toegekend. Op dat vlak ontbreekt het gemeenten vaak aan expertise, waardoor er te weinig of te lichte zorg wordt toegekend.
Mensen met een eenvoudige zorgvraag ervaren overigens juist steeds minder obstakels.
In het rapport staan aanbevelingen om de zorg toegankelijker te maken. Zo moet er één loket komen waar alle vormen van zorg worden geregeld. Ook moet de eigen bijdrage voor zorg en ondersteuning worden verlaagd en aan een maximum gebonden. Verder moet de informatievoorziening worden verbeterd en gebundeld op één centrale plek.
Lees ook
W.J.Duits
Bedrijfsarts, Houten
Het maakt duidelijk dat de rol van de overheid ernstig tekort begint te schieten. De overheid is een orgaan dat bedoeld is om te regelen dat we met zijn allen zo makkelijk en rechtvaardig mogelijk kunnen samenleven. Als de overheid niet meer weet wat... haar rol is, dan raakt de maatschappij op drift en in de war.
Het begint zo langzaamaan duidelijk te worden dat de overheid eens duidelijk moet gaan nadenken over haar rol. En wij als Nederlanders over wat we geregeld willen zien.