Laatste nieuws
Joost Visser
2 minuten leestijd
Nieuws

Achmea: geen aanneemsom meer, wel plafond

2 reacties


Achmea stapt af van aanneemsommen bij zorginkoop. Het maakt geen eind aan een door de verzekeraar te hanteren groeiplafond.

Wout Adema, directeur zorginkoop tweedelijnszorg, bevestigt een bericht in vakblad Skipr dat Achmea in 2014 niet meer met aanneemsommen wil werken. Hij schetst de geschiedenis: ‘In het hoofdlijnenakkoord van 2011 spraken we een maximale volumegroei af van 2,5 procent. Maar toen de onderhandelingen begonnen, waren – begin 2012 – de dbc’s net vervangen door dot’s en was het percentage vrij onderhandelbare productie gegroeid naar 70. Omdat we de nieuwe producten en dito prijzen nog niet goed kenden, was het wijs in dat jaar een puntbedrag af te spreken. Dat is wat later de aanneemsommen werden.’ Dat Achmea daar nu afscheid van neemt, betekent niet dat er geen plafond aan de groei zal zijn. Adema: ‘We zullen nog steeds een plafond afspreken, gebaseerd op het budget van het jaar daarvoor plus of min een bepaald percentage vanwege specifieke omstandigheden. We willen dus vooraf precies weten hoeveel van welke dot’s het ziekenhuis zal leveren, en wat ze kosten. Zo kopen we in op hoeveelheid èn op prijs – en in de toekomst ook op steeds meer kwaliteit. Maar binnen de afgesproken marge.’

We hoeven straks niet meer bang te zijn voor de complexiteit van het dot-systeem, meent Adema: ‘Drie zaken maken het nu zo ingewikkeld. Eén: het jaar 2012 was het eerste waarin met dot’s werd gewerkt, dus veel was nog onduidelijk. Twee: het is niet duidelijk of de grouper het “onderhanden werk”, de al wel geleverde maar nog niet gefactureerde zorg, wel goed weergeeft. Drie: het transitiemodel, bedoeld als vangnet voor onbedoelde effecten van de overgang van dbc naar dot, is goedbedoeld maar erg complex. Deze drie onzekerheden horen straks tot het verleden. We hebben ervaring met dot, de grouper zal straks goed werken en het transitiemodel bestaat dan niet meer.’

In de onderhandelingen voor 2014 zal er volgens Adema meer dan vroeger met de zorgaanbieders worden gesproken over inhoud, over aantallen en prijzen van dot’s. ‘We zullen een ziekenhuis bijvoorbeeld de vraag voorleggen of het te verwachten volume wel klopt, gezien de populatie. En we zullen scherper letten op de verkoopprijs, maar vooral ook op de kostprijs van de dots. Is de zorg doelmatig? Is de prijs niet te hoog? Wordt er niet te lang doorbehandeld? Kortom: kan het niet goedkoper?’ Voor medisch specialisten blijft het – landelijk vastgesteld – honorariumplafond in 2014 overigens gewoon gehandhaafd.

Adema sluit niet uit dat de onderhandelingen met een ziekenhuis tóch resulteren in een aanneemsom: ‘Dan vullen we een zak met afspraken op basis van volume en prijs, en doen er aan het eind een strik omheen. Maar we weten dan wel precies wat erin zit.’

Zorgverzekeraar Menzis houdt voorlopig nog vast aan de aanneemsommen, laat een woordvoerder weten: ‘Er is nog te veel onduidelijkheid over de invoering van de dot’s. Maar we blijven het evalueren.’

Joost Visser



Lees ook:


beeld: Thinkstock
Nieuws
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • M.H. Hemmelder

    Internist-nefroloog, GROU

    Knappe mensen die verzekeraars: van tevoren afspreken hoeveel dot's er geleverd worden. En vervolgens bij meer behandelingen de eigen klanten (mijn patienten), het ziekenhuis en de specialisten voor de consequenties op laten draaien. Ondanks de claim... dat er op kwaliteit wordt ingekocht, heeft Adema het alleen maar over geld. Helaas een zeer herkenbaar punt voor elke medisch specialist die met de inkoop door zorgverzekeraars te maken heeft. Dit terwijl de verzekeraars volledig niet transparant zijn over de winstmarges die zij geïncasseerd hebben de afgelopen jaren door de wijzigingen in voorschrijfgedrag door artsen. Ik ken een betere manier om te komen tot kostenreductie: vergroot het inzicht bij patienten en artsen wat de kosten van behandelingen zijn door een gespecificeerde factuur te sturen naar alle betrokkenen. Na een aantal jaren zal je zien dat de individuele afstemming tussen arts en patient leidt tot doelmatigheid en afwegingen waar kwaliteit leidend zal blijven.

  • G.R.I. Slock

    huisarts, SLUIS

    Zo wordt (helaas) al jaren in de 1e lijn ingekocht : minder kan altijd maar meer kan niet, als de zorgverzekeraar al uitbetaalt dan wordt dit het jaar erna met het mbi wel weer ´geredresseerd´. De regels vh spel op de zorgmarkt zijn dermate vervalst... dat de verzekeraar altijd wint. De zorgverlener wordt hierin beschouwd als een lastezel die ze elk jaar met een nieuwe wortel kunnen lokken dan wel de oude stok blijven slaan.

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.