Federatienieuws
Milena Babovič
2 minuten leestijd
Federatienieuws

Registratiecommissie nieuwe stijl

Plaats een reactie

Ik zal het nooit vergeten. Zwanger op de fiets op weg naar Albert Heijn om brood te halen. Het was bijna sluitingstijd, het schemerde. Even een stuk afsnijden over de stoep. En daar stonden twee politieagenten. Ik had twee regels overtreden. Ik reed zonder verlichting en op de stoep. De ene agent wilde het bij een waarschuwing laten, maar de ander was onvermurwbaar en ik kreeg een fikse boete. De winkel was inmiddels gesloten. En ik was boos. Want wie werd hier beter van?

Handhaving van regels is en blijft een lastig iets. Ook voor de Registratiecommissie Geneeskundig Specialisten. Toen deze in januari van start ging als opvolger van de HVRC, MSRC en de SGRC, was dat een moment voor herbezinning op hoe we werken en of dat anders moet. En ook de vraag: hoe ga je de regels handhaven? Als ‘good cop’ of ‘bad cop’?

De nadruk bij de RGS ligt immers op toezicht en handhaving van regels. Daarvoor heeft de RGS een geweldig gezelschap tot haar beschikking. In de RGS zijn immers de belangrijkste veldpartijen vertegenwoordigd. Het is iedere maand een grote ‘happening’: 50 tot 60 deelnemers op een vrijdagmiddag, in een grote zaal en een volle agenda. De leden beslissen over individuele aanvragen en buigen zich over de toekomstplannen op het gebied van opleidingen en (her)registratie van geneeskundig specialisten en profielartsen. Onlangs zijn deze plannen in het ‘Jaarplan 2013’ van de RGS gepresenteerd. Een van de grootste uitdagingen hieruit is de ambitie van de RGS om het veld te stimuleren de kwaliteit te verbeteren en niet alleen de regels af te vinken. Is dit haalbaar? En hoe? Gaat het niet wringen met de rol die de RGS als toezichthouder heeft? Vele vragen waar we nu nog geen kant-en-klare antwoorden op hebben.

Tijdens een van de brainstormsessies om de plannen voor 2013 concreter te maken zijn de volgende ideeën de revue gepasseerd: artsen eerder waarschuwen als zij achterblijven met accreditatiepunten, besluitbrieven voorzien van constructieve feedback en de vaakst voorkomende problemen analyseren.

Het zijn mooie plannen waar we dit jaar al mee beginnen. Het ambitieniveau ligt hoog, maar het mag niet ten koste gaan van het dagelijkse werk, het behandelen van 18.000 aanvragen per jaar! In 2013 zal er ook een automatiseringsslag gemaakt worden. Dit zal het indienen en afhandelen van aanvragen een stuk eenvoudiger maken. Net als de slogan van de belastingdienst: leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker. Het ‘Jaarplan 2013’ van de RGS laat zien dat de RGS het voor de betrokkenen wél leuker wil maken. Zonder dat de kwaliteit daaronder lijdt, maar juist gestimuleerd wordt. Grote ambities en uitdagingen die de RGS als ‘good cop’ graag wil aangaan.

Milena Babovičc, bestuurssecretaris RGS

Reageren kan op knmg.nl/columns

@milenababovic

Federatienieuws KNMG
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.