Rekening patiënt moet zorgfraude voorkomen
Plaats een reactieMinister Schippers heeft besloten dat patiënten vanaf volgend jaar na een consult of een behandeling door een medisch specialist, huisarts of andere zorgverlener een begrijpelijk kostenoverzicht krijgen (MC 16/2013: 817).
Dat is weer zo’n ‘doordachte’ actie van een minister die zegt dat ze de administratielast wil verminderen. Nota’s voor alle verrichtingen betekent voor een huisarts met een normpraktijk zo’n 40, 50 nota’s per dag. Dat kost 50 cent per nota aan postzegel, envelop en briefpapier; dat is per jaar een kostenpost van 5 à 6000 euro. Waarbij van telefonische consulten meer dan 10 procent van het tarief opgaat aan postzegels. Verder levert het per jaar een enorme stapel oud papier op. En tot slot een hoop telefoontjes van patiënten die zich niet kunnen voorstellen dat we voor dat ene korte telefonische vraagje een rekening sturen.
De tarieven van de huisarts zijn in te zien op de website van de Nederlandse Zorgautoriteit. Of, voor de M&I-verrichtingen, op de websites van de diverse verzekeraars. Laat de verzekeraars maar een declaratieoverzicht sturen naar de patiënt. Ik roep LHV-voorzitter Van Eijck op om mijn bezwaren over te brengen aan de minister.
Annette Offringa-Hup, huisarts, Groessen
- Er zijn nog geen reacties