Reacties
Wil Bosboom
1 minuut leestijd

Verkleining normpraktijk

1 reactie

LHV-voorzitter Steven van Eijck heeft alle huisartsen een brief gestuurd over een meerjarig convenant met minister Schippers. De oplopende administratieve werkdruk in de huisartsenpraktijken wordt daarin aangestipt. Onmiskenbaar stijgt de werkdruk in de huisartsenpraktijk.

Dat komt onder meer door: de ketenzorg met zijn uitgebreide registratie, waarvan de essentiële delen tevens in je HIS moeten worden opgenomen; de intensievere gegevensregistratie (ADEPD) en langere consulten doordat steeds beter geïnformeerde patiënten meer vragen stellen.

Mede hierdoor is de gemiddelde consultduur (standaard 10 minuten) in onze praktijk met 1 à 2 minuten toegenomen.

Maar niet alleen door de bureaucratie worden huisartsen meer belast. Ook het aantal verrichtingen stijgt. Volgens onze praktijkcijfers is sinds de zorgstelselwijziging in 2006 het aantal consulten, visites en telefoontjes met 22 procent toegenomen bij een nagenoeg gelijkblijvend aantal patiënten, huisartsen en (POH-)assistenten.

Verklaringen voor deze verrichtingenstijging: steeds vaker meer dan een probleem per consult; meer consulten door verschuiving van de tweede naar de eerste lijn; de vergrijzing en meer consulten met vragen over preventie.

De totale werkbelasting in onze praktijk is sinds 2006 met zeker 30 procent gestegen. We houden kortere pauzes, werken langer door, doen (nog) meer administratiewerk in de avond-/weekenduren en hebben minder tijd voor het bijhouden van vakkennis.

In andere huisartsenpraktijken is het waarschijnlijk niet anders. En meer werkdruk ligt op de loer. Het wordt daarom tijd de normpraktijk te verkleinen bij gelijkblijvend inkomen en dit in het convenant op te nemen.

Wil Bosboom, huisarts, De Meern


Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • P.A. Aalstein

    huisarts, CAPELLE AAN DEN IJSSEL

    De brief van Wil Bosboom ("Verkleining norm- praktijk") is mij uit het hart gegrepen!De laatste jaren bespeur ik bij mijzelf -tijdens spreekuren- toenemend het gevoel van "ha, deze patiënt heeft maar één klacht!".En daar kan ik dan ook nog 10 minuten... aan besteden! Resultaat:meestal een zeer tevreden patiënt.Maar het tegenovergestelde is gebruik geworden:de patiënt komt met drie klachten en heeft, ondanks herhaalde verzoeken om dit bij het maken van de afspraak te melden,niet gemeld dat er meer dan één onderwerp is.En daar ik een broertje dood heb aan wachttijden tijdens spreekuren betekent het veelal dat ik een klacht in 3 á 4 minuten moet gaan afhandelen!Hetgeen uiteraard de kwaliteit van het werk niet laat toenemen.Eigenlijk bijzonder dat ik de LHV over dit fenomeen nergens hoor!

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.