Reacties
Paul Koch
1 minuut leestijd

Overbehandeling is vaak onvermijdelijk (1)

Plaats een reactie

Voor een kind met een benige zwelling wordt een keten van kostbare, psychisch belastende en uiteindelijk onnodige diagnostiek in gang gezet; juist daarop probeerde Klink de vinger te leggen (MC 46/2012: 2602).

De verwijzing door de huisarts is al onvoldoende duidelijk. Lag afwachtender beleid niet meer voor de hand? Immers, het kind had géén klachten, ontwikkelde zich normaal en onderzoek bracht géén ernstige gezondheidsbedreiging aan het licht. Ik vermoed daarom dat druk van de ouders de aanleiding was voor de verwijzing.

Daarna gaat het helemaal mis! Hoewel de zwelling spontaan verdwijnt, wordt gestart met een ‘nauwelijks belastende echografie’ die geen afwijkingen laat zien. De twijfel blijft, de ouders zullen hierdoor ook niet geruster geworden zijn en meer, zeer uitgebreid diagnostische onderzoek, inclusief academisch consult, wordt ingezet. Een eenmaal ingezet diagnostisch traject is nauwelijks te stoppen als wij als artsen en consumenten niet bereid zijn kritisch iedere vervolgstap te evalueren. Het kernprobleem ligt niet bij kennis en kunde van de professional, maar essentieel is wel de communicatie tussen de actoren en de moed om af te wachten. De onzekerheid van de patiënt of de ouders hoort hier niet bepalend te zijn. Het is de huisarts, die op grond van zijn pluis- of niet-pluisgevoel, rekening houdend met alle factoren, inclusief kostenoverweging, de afweging maakt. Maar hij moet ook durven te abstineren.

Ik denk dat Klink wel degelijk een punt heeft en ik wens de beroepsgroep toe hierin maximaal te investeren. Het kan inderdaad gaan om miljarden euro’s.

 

Paul Koch, arts voor second opinion en re-integratie, Bloemendaal

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.